מהו PLM ?

מהו PLM ?

מאת שאול שולנסקי *

שאול שולנסקי

ראשי התיבות PLM מייצגות את המושג: Product Lifecycle Management.
משיחות שניהלתי עם עשרות חברות בארץ לגבי יישום של מערכת כזו, לא מצאתי תשובה אחת שרוב האנשים העוסקים בתחום במסגרת החברה בה עובדים ייתנו לשאלה הזו.
זה לא בגלל שאין הגדרות אוניברסליות ומוסדות תקינה בינלאומיים, אלא שלרוב מי שעוסק ביישום מכוון לנושאים הנוגעים לו ולא למתודולוגיה אוניברסלית של ניהול בארגון.

אז למה מתכוונים כשמדברים על PLM ?

PLM כמתודולוגית עבודה

כדי לענות על שאלה צריך להפריד בין הדיון האקדמי של PLM כמתודולוגית ניהול לבין הכלים הזמינים בשוק ליישום העקרונות של PLM.
בהיבט של אסטרטגית ניהול, זוהי תורה שבאה כמענה לצורך שזוהה בתעשייה כבר בשנות השלושים של המאה הקודמת ותכליתה לשפר את יכולת התחרות של ארגון תעשייתי, וכפועל יוצא, שרידות ורווחיות החברה.
תחום התעשייה הוא כל כך מגוון שקשה לנסח חוקים כלליים ופשוטים שיתנו מענה למגוון הפעילויות הכרוכות בעשייה היומיומית.
כמו כן, אין שני ארגונים עם אותם הצרכים בדיוק, ארגון המכוון ייצור יש לו אתגרים שונים מארגון המכוון פיתוח, ארגון גדול וגלובאלי אינו דומה לארגון קטן המרוכז בפעילות אחת ובמקום אחד.

כלים ליישום PLM

לגבי הכלים המיישמים את עקרונות ה-PLM, מדובר בחיבור בין אנשים לטכנולוגיה.
הטכנולוגיה מתקדמת וכל הזמן מוצעת טכנולוגיה חדשה שמאפשרת יישום מהיר, איכותי ויעיל יותר של עקרונות ה-PLM, אך אל לנו לשכוח את הצד השני של המשוואה, האנשים, שהם אלה המפיקים תועלת מהטכנולוגיה.
אם לאנשים אין את ההבנה של התהליכים בהם הם שותפים, או לפחות לאותו החלק בתהליך בהם הם משתתפים, לא תופק התועלת שניתן היה להפיק מהכלי שמשתמשים בו.
אקסל, ואפילו נייר ועפרון הם כלים מצוינים ומוכחים ליישום PLM, אך כל הזמן ניתן לשפר באמצעות מערכות תוכנה ייעודיות.

התחומים ב PLM

חיי המוצר מתחילים בהגיית הרעיון, עוברים דרך הוכחת ייתכנות, פיתוח, בניית דגם, ייצור סדרתי, תחזוקה, שירות, שינוי ועדכון גרסאות, יציאה משירות וסוף החיים.
התחומים המושפעים מניהול חיי המוצר חוצי ארגון, ומגוונים, בראש ובראשונה הפיתוח, אך גם השיווק, המכירות, הייצור, אבטחת איכות, הרכש, השירות, הלקוחות וכל שרשרת האספקה, כאשר ההנהלה רוצה גם לקבל תמונת מצב שתאפשר לה לבקר, לתכנן ולנהל את העבודה בארגון בכל הרמות.
באופן מסורתי, מערכת ה-PLM אינה המערכת היחידה המוטמעת, כך שצריכה לעבוד בשילוב המערכות הלוגיסטיות, קשרי הלקוחות, שרשרת האספקה, הכספים, וכו’. כך שניהול המוצר משתרע על פני כמה מערכות שמדברות ביניהן.

מוצר כיום לרוב מכיל מס’ דיסציפלינות של פיתוח, הנדסה וייצור שכל אחת בפני עצמה הינה תחום רחב הדורש מומחיות, ונושא שיטות עבודה משלו, כמו מכניקה, אלקטרוניקה, אופטיקה, תוכנה ותחומים ייחודיים נוספים, שרוצים לשלב למוצר אחד. אתגר זה הוא התחום בו מירב התועלת יכולה להתקבל, כך שכל תחום ידבר “בשפה שלו”, אך כולם ביחד יפיקו תועלת משיתוף הפעולה.

כיווני התפתחות

מהפכת האינטרנט, מערכות ה-PLM פיתחו את הכיוונים של שיתוף פעולה, הן בהיבט של יכולת עבודה של צוות על המודל משותף, הן ביכולת עבודה באנשים המפוזרים גיאוגרפית במקומות שונים, ומעבר להעברת מידע דיגיטלי במקום בנייר, כולל קישור ישיר למכונות הייצור.
הגדלה משמעותית ביכולות חישוב וגרפיקה, פותחו יכולות תכן ואנליזה, והמודלים המנוהלים במחשב גדלו ברמת הפירוט וכמות הרכיבים בהם עובדים, כך שהיקף וקצב העבודה גדלו.
כיום התחומים הצומחים בטכנולוגיה הן: אינטרנט של הדברים, אינטליגנציה מלאכותית ו-Big Data.
תחומים אלה משפיעים ועוד ישפיעו על שימוש בכלי PLM.

המקומות בהם התפתחות זו תבוא לידי ביטוי:

  • היזון חוזר של מידע מה”שטח” לשלבי התכן
  • שימוש באינטליגנציה מלאכותית ומערכות לומדות לשיפור וייעול תהליכי התכן והייצור 
  • מערכות מומחה ושימור ידע
  • כלים ל Reverse Engineering
  • אוטומציה של תהליכים מורכבים
  • בדיקות ובקרה

* שאול הנו ראש תחום PLM במטריקס

    מלאו את הטופס ונחזור אליכם





    נגישות